منتدى عالم في آي بي o0O_VIP_pJLc_O0o
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى عالم في آي بي o0O_VIP_pJLc_O0o

استراحة الحب والعشق والاصدقاء - اسلاميات - اشعار - قصص - افلام عربي - افلام اجنبي - اغاني .....

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

مارأيكم فى الحب والزواج عبر طريق الأنترنت

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ssandrilla

ssandrilla

مارأيكم فى الحب والزواج عبر طريق الأنترنت Empty
مُساهمةموضوع: مارأيكم فى الحب والزواج عبر طريق الأنترنت   مارأيكم فى الحب والزواج عبر طريق الأنترنت Icon_minitime1الجمعة نوفمبر 13, 2009 5:32 am

السلام عليكم

اخواني واخواتي اطرح عليكم موضوعا في غاية الاهمية حيث ان التعارف بين الجنسين عن طريق الانترنت اصبح ظاهرة متفشية في كل العالم الان واصبحنا نلمسه بقوة في عالمنا العربي .

بعد ان اصبح العالم مفتوحا على مصرعيه ومع التقدم التكنولوجي السريع في مجال الانترنت اصبح التعارف بين الجنسين امر من اسهل مايكون فهل هذه المعرفة كافية لاتمام زواج بين طرفين تعارفا عن طريق الانترنت؟وماذا سيكون نظرة الاهل والمجتمع بالنسبة لهم؟وماهو الحل اذا كان الطرفين من بلدين مختلفين؟وهل تختلف الظروف اذا كانوا من نفس البلد؟اسئلة كثيرة تطرح نفسها بقوة في هذا الموضوع وتعالوا نتناقش.
انا ارى انه موضوع شائك وصعب ولكن ليس مستحيلا .

كثيرا ما نسمع عن قصص حب بدات ثم تطورت الى الزواج عن طريق التعارف على النت, فتعالو نضم اراءنا لبعض ونحط الايد فى الايد لنستفيد كلنا ونفكر ونشوف فين الصح وفين الغلط وهل بسهولة ننساق مع مشاعرنا من ورى شاشة كمبيوتر في علم الغيب.
فلنحاول معالجة هذا الموضوع من كل الجوانب ومشاركة بعض فى الرأي الصح .
عاوزة أشوف رأي كل الناس لي معانا ولي عنده قصة شافها أو عاشها شخصيا ياريت يتفضل مشكور يفيد الناس بيها سواء سلبية أو ايجابية فهذه ظاهرة اجتماعية خطيرة يجب نقاشها, بتتعاش ورى شاشة كمبيوتر وبنتهي في معظم الأحيان بمأساة حزينة .
OMAR

OMAR

مُساهمةموضوع: رد: مارأيكم فى الحب والزواج عبر طريق الأنترنت   مارأيكم فى الحب والزواج عبر طريق الأنترنت Icon_minitime1السبت نوفمبر 14, 2009 3:13 am

بما ان الموضوع هذا يعنيني بطريقه او بأخرى ... فأني ارد على تساؤلك ساندي وياريت الصراحه والصدق بتاعتي متزعلش حد من الي بالمنتدى
اول ماسمعت عن الحب والجواز عن طريق النت كنت مستغرب من الي يعملوها بجد .. ورافض الفكره بتاتا .. لان التعارف بالشكل ده مش من العادات والتقاليد الي تربينا عليها بالجواز وانشاء العلاقات .. بس لما جيت وفكرت تاني لقيت ان الزمن يتطور واحنا لازم نواكب التطور بس بحذر .. ناخذ المفيدونستفيد منو ... في الاول والاخر الانترنيت ماهو الا وسيلة تعارف زيها زي الموبايل او حفلات التعارف او اي طريقة تعارف من الطرق الاخرى المعروفه ... بس الي يتعرف من طريق النت بيكون زي ماسمعت من حد تشبيه حلو جدا ... يقول ( كأنك تمد ايدك بطبق وانته مغمض ) يعني متعرفش ايه الي ممكن يطلعلك وبعدها يكون الاوان قد فات وخصوصا لو كنت حبيت بجد وتعلقت بالشخص الي تعرفت عليه ..
ملخص كلامي ده على الرغم اني جربته والحمدلله طلعلي احلى تفاحه بالطبق كله .... بس اقول ان نسبة نجاح زي كده تعارف وزواج ضئيله جدا جدا جدا .. ومشجعش عليه ابدا ..عشان مكدبش على نفسي وعلى الي حبيته وعلى الي حواليه ..لانك حتى لو كنت متفق تماما مع الطرف التاني وبينكم كل خير .. مننساش ان ورانا اهل واقارب وناس ممكن يعارضو الموضوع والفكر ه .. وده من حقهم طبعا .. وكمان الي شفتو على النت ان اغلب الشباب هو الي يكذب عالبنات ولو الحال موجود من الطرفين .. بس اغلب الكذب هو من الشباب لان طبيعة المراه عاطفيه وتتعامل بعواطفها .. ولو كذبت كذبه على نفسها .. علم النفس يقول ممكن جدا انها تصدقها ..
ياريت يكون الرد عجبك ياساندي وعجب حبايبنا الي بالمنتدى
عشان انا محبش اكذب على نفسي واقول واجامل على حساب ضميري
والسلام

مارأيكم فى الحب والزواج عبر طريق الأنترنت Mnwa8tk7
ssandrilla

ssandrilla

مُساهمةموضوع: رد: مارأيكم فى الحب والزواج عبر طريق الأنترنت   مارأيكم فى الحب والزواج عبر طريق الأنترنت Icon_minitime1الأربعاء نوفمبر 18, 2009 2:37 pm

ميرسي عمر على تعليقك
تعليق أكثر من رائع
وأتمنى المزيد من المشاركات لأنه موضوع مهم ويخص كل الشباب والبنات

لقد أصبح التعارف عن طريق الانترنت شيئا مألوفا

فى كل المجتمعات

و أصبح من العادى أن يتبادل الولد والبنت

حديثى التعارف

الحديث فى شتى مناحى الحياة وقضاياها

و قد تتطور العلاقة بين الاثنين من الصداقة إلى الإعجاب

ثم إلى الحب أحيانا

و قد يكون الاثنان صادقين مع بعضهما البعض

و ربما يكونا كاذبين